Výstup na Prisojnik

Prisojnik, zvaný také Prisank, tvoří mohutnou horskou kulisu turisticky oblíbenému městečku Kranjska Gora. Se svými 2 547 metry sice nepatří mezi nejvyšší slovinské vrcholy, zato se ale rozhodně řadí k těm nejznámějším. Může za to především jeho proslulé skalní okno, které je údajně největší v celých Alpách.

Tento obsah je odemčen k nahlédnutí zdarma

Rezervujte si ubytování od Objevuj Slovinsko a získejte přístup k premiovým článkům a slevy na památky a zážitky.

Detail treku

Výchozí bod: Sedlo Vršič (1 611m)

Občerstvení na trase: Pouze chata Tičarjev dom v sedle Vršič, proto počítat s dostatečnými zásobami na celou túru

Náročnost: Výstup je fyzicky náročný a vede po místy velmi exponovaných cestách. Převážně ve vrcholových partiích je potřeba jistý krok.

Časový rozvrh: U všech výstupových tras je potřeba překonat opravdu velké převýšení (přes 1 000 výškových metrů), proto je nutné počítat raději s cca 8 hodinami včetně návratu. Záleží především na četnosti přestávek, fyzické kondici, v případě výstupu zajištěnou cestou také na množství lidí na trase.

Vhodné období pro výstup: Druhá polovina června až konec září. V září se ale již může ve vyšších polohách objevit první sníh, takže je lepší se o sněhových podmínkách ještě před výstupem raději informovat.

Vybavení: V případě výstupu zajištěnou cestou nutný ferratový úvazek a horolezecká přilba

Zajištěná cesta (ferrata) „Kopiščarjeva pot“ C/D

Od chaty Tičarjev dom (1 620 m) v sedle Vršič se vydáte po mírně stoupající široké cestě. Asi po deseti minutách dojdete k rozcestníku a pokračujete po úzké lesní cestičce směr „Prisojnik (čez okno)“, která vede přímo k začátku zajištěné cesty.

První část této zajištěné cesty je krátká, přesto je ale potřeba mít již jistící úvazek, protože skála je v některých místech dost ochozená a kluzká, a právě zde se i mohou tvořit fronty. Po této pasáži následuje strmé a dlouhé stoupání suťovitým a kamenitým terénem, místy jsou cestičky velmi vzdušné a exponované.

Po asi hodině a půl stoupání již přichází nejvyhlášenější, a náročná část ferraty. Tato pasáž je sice dobře zajištěná kramlemi, v některých místech je ale poměrně převislá a silově náročná. V jedné části je dokonce potřeba se téměř „proplazit“ nahoru úzkým komínem – silnější lidé, nebo lidé s velkým batohem zde mohou mít trochu problém. Před nástupem do okna ferrata končí, a následuje výstup velmi strmým suťovištěm.

Před kolmou stěnou v okně ale ferrata opět pokračuje, tentokrát již po poměrně jednoduchém žebříku z kramlí, který ústí přímo v okně. Odtud je možné pokračovat buď doleva, směrem na hřeben a vrchol Prisojniku, nebo doprava, a sestoupit tak zpět na parkoviště v sedle Vršič.

Z okna je to na vrchol Prisojniku již jen cca 300 výškových metrů – jedná se již jen o čistě chodeckou pasáž, místy je cesta zajištěna ocelovým lanem. I tak je na některých místech hřeben velmi úzký a exponovaný. Sestupová trasa z vrcholu je až k oknu stejná jako výstupová, od něj potom pokračuje po již zmíněné trase zpět do sedla Vršič.

Pěší výstupová trasa „Grebenska pot“

Cesta začíná stejně jako v případě zajištěné cesty od chaty Tičarjev dom (1 620 m). V sedle Vršič mírně stoupá po široké cestě. Po asi deseti minutách dojdete k rozcestníku a pokračujete směr Prisojnik. Cesta dále mírně stoupá až na travnatý vrcholek Sovna Glava (1 750 m), a poté pokračuje kamenným polem až k rozcestníku „Na Robu“.

Odtud pokračujte doleva na hřeben „Gladki Rob“, po kterém vystoupáte až k Přednímu oknu. Odtud pokračujte dále po značené hřebenové cestě až na vrchol Prisojniku. Na některých místech je hřeben velmi úzký a exponovaný, takže je potřeba jistý krok. Sestupová trasa je totožná s tou výstupovou.

Další možnosti trasy

Pro opravdu zdatné a zkušené turisty může být zajímavou výzvou z vrcholu Prisojniku pokračovat po legendární „Jubilejní cestě“ dále až k jeho Zadnímu oknu či se vydat ještě na sousední Razor. To už ale vyžaduje delší časovou rezervu, v případě výstupu na vrchol Razoru si trasu ideálně rozdělit na dva dny, s přespáním na chatě Pogačnikov dom na Kriških podih (2 050 m).